Search

Maulidur Rasul; Semakin Sayang

Oleh: Noor Hidayah Kassim
Salam semua… sekadar ingin berkongsi pengalaman. Alhamdulillah, baru sahaja selesai majlis sambutan maulid al-rasul peringkat UiTM Kedah. Kepuasan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Walaupun banyak kekurangan tapi segala penat lelah hilang macam itu saja apabila ada penonton yang menangis mengenangkan pengorbanan Rasulullah melalui pelbagai persembahan yang disampaikan.

Saya ditugaskan untuk handle slot pentomen. Dengan susah nak cari pelakon, latihan yang tak banyak kali boleh buat, terpaksa bersabar dengan perangai student yang berlakon dan macam-macam lagi dugaan yang ada. Tapi alhamdulillah tadi ramai orang bagi kredit pada persembahan pentomen. Kami berlatih setiap malam kerana begitu yakin usaha melebihi segala-galanya dengan izin ALLAH. Kalaulah semua budak-budak pentomen tu perempuan, dah lama nak peluk depa. Tapi semuanya lelaki.. hehe. Tapi, apa yang lebih penting, ukhuwwah antara kami yang terjalin. “Ustazah, nah ambik ais krim, kami belanja sebagai balasan terima kasih latih kami pentomen..” Hehe dapat la ais krim sebatang. Mahal pulak tu. Budak-budak ni tak ada pemikiran macam kita. Tapi hati rasa amat dekat sebab depa ikhlas buat apa-apa benda. Walau mulut berbuih marah, tapi akan tetap cool balik bila tengok muka budak-budak ni. Tidak tahu hendak cakap apa untuk menggambarkan rasa lega dan gembira atas keberhasilan pentomen ni. Kredit untuk KU AZHAR, JAMIRUL, IS, HAMDI, WAN, HAZIQ, AKMAL, MAHA, IZAT, AZAN, ROY, RIZAL, ILYAS, LUQMAN dan AIN. “Ustazah, lepas ni kalau ada apa-apa lagi panggil je kami!” Tadi HAZIQ pesan macam tu. Hehe…. Juga kredit untuk UMMU HANI kerana “Kak Dayah, kita buat semua ni untuk RASULULLAH…”

Sekadar ingin meluahkan perasaan yang ada sekarang. Banyak benda yang berlaku di sini mengajar saya untuk lebih berfikiran terbuka, sayang sesama manusia, tidak segan menghulur usaha. Semakin sayang dengan profesion ini!!!

0 comments: