Search

Aktiviti Mujaddid ( Respon 1)


Salam ukhwah buat sahabat-sahabat yang Adik kasihi fillah, insya-Allah. Afwan ya, terlewat respon. Sabtu baru-baru ini, ada lawatan sambil belajar bersama PERWAKAS. Ahad pula, sangat sibuk… ada tetamu dan membeli-belah keperluan dapur…

1- Cadangan aktiviti terdekat (Ramadhan)… boleh jadi :

a) Iftar bersama
Sekiranya ada yang mahu sponsor, lagi baik. Jika tidak, bagi yang mahu turut serta, bolehlah beri sumbangan sedikit dan boleh juga membawa juadah dari rumah (ala-ala bertukar-tukar juadah gitu). Selain itu, boleh juga dibuat mengikut negeri.

b) Halaqah, majlis ilmu dan lain-lain

c) Hand out / risalah Ramadhan – boleh diedarkan melalui emel/ diletakkan di dalam blog utama mujaddid secara mingguan sehingga Syawal menjelma tiba… Di hari raya…

d) Bagi yang tinggal di Kuala Lumpur (tempat lain pun boleh, tetapi perlu berbincang secara terperinci dahulu)… bolehlah qiam bersama. Waktu Muthiah berada di Kuala Lumpur dahulu, Masjid As-Syakirin KLCC selalu mengadakan iftar, majlis tarawih, qiam dan bersahur (makanan disediakan). Hmmm… Muthiah lupa bermula pada Ramdahan yang keberapa, boleh semak balik ya. Sebagai tambahan, Masjid Jamek, Masjid India dan Masjid Kampung Baru ada mengadakan iftar jamaie tetapi dahulu… kalau Masjid India… iftar disediakan untuk Muslimin sahaja.

e) Semakan (check list) mutabaah ibadah – boleh dibuat secara individu, dengan suami/ isteri atau secara berjemaah. Kita sama-sama tetapkan apa yang hendak dibuat. Contohnya, tadarus dan banyak lagi. Bagi yang telah berumahtangga, bolehlah dilakukan sesama suami isteri… sama-sama mendekatkan diri kepada Allah, insya-Allah.

2- Program terdekat :

a) Boleh juga buat gathering. Sangat sesuai… Kalau agak payah, boleh dibuat mengikut negeri (tetapi sebaiknya, buat sekaligus… masa setiap kita terhad bukan?) dan perlu ada ketua yang bertanggungjawab ke atas setiap negeri. Bagi setiap ketua, ia bertanggungjawab terhadap ahli-ahli di bawahnya. Selain itu, ia juga berperanan untuk berhubung secara langsung dengan ketua-ketua lain di setiap negeri (seandainya mahu buat peringkat kebangsaan). Akan tetapi, perlu dilihat kembali dari sudut kos, pengangkutan dan perhubungan. Al-maklum, hendak menjadi ketua, bukan mudah. Besar amanah dan tanggungjawabnya. Kesabaran juga perlu tinggi (terutama apabila ada yang tidak komited dan sambil lewa). Dush dush…Selain itu, perlu juga buat perbincangan lebih lanjut dari segi : tempat, masa, penceramah, modul dan lain-lain.

b) Program jaulah di kalangan ahli – ziarah mesra. Mungkin dibuat setahun sekali… sebulan sekali… Di sini, banyak guna kos jadi sebaiknya, boleh jaulah dalam negeri. Contohnya, yang tinggal di Taiping… ziarahlah adik-beradik yang tinggal kawasan ini juga (atau yang berhampiran dengannya).

c) Dinner – hmmmm… kekangan utama mungkin dari sudut kos, masa dan komitmen lain. Jadi, perlu dibincang lanjut. Hmmm… bilamana kita tidak dapat mengumpulkan semua… walau hanya beberapa kerat, insya-Allah, perjumpaan itu adalah rahmat daripada Allah.

d) Buat umrah sama-sama. Huhu… (mungkin program terdekat dalam tempoh 20 tahun ini).

3- Ekonomi…

a) Galakan ahli untuk berinfaq. Waktu program-program di atas dibuat contohnya, boleh buat kutipan infaq.

b) Bagi ahli Mujaddid yang menjadi surirumah dan berminat untuk menjalankan perniagaan, bolehlah berbincang lanjut untuk membuat bisnes (tentang modal, apa yang hendak dijual, pro-kontra dan sebagainya). Ahli-ahli boleh menyumbangkan modal dan keuntungan bolehlah dibahagi kepada tiga; 1- dimasukkan ke dalam akaun Mujaddid, 2- diberikan kepada penyumbang modal, 3- komisen kepada mereka yang mahu menguruskan bisnes tersebut. Contohnya, menjadi agen HPA. Lagi, bla bla bla…

c) Buat jualan amal (garage sale). Jika ada ahli yang mahu menjual barang-barang second hand, boleh dijual – anjuran Mujaddid. Kekangan? Masa dan orang yang hendak in-charge.

d) Terbit buku / majalah… Hahaha…. Untuk terbit buku, perlu ada editor dan penyumbang. Boleh jadi penyumbang ini terdiri daripada ahli-ahli Mujaddid sendiri. Ada yang selia ruangan A dan setiap orang (yang telah dipertanggungjawabkan) perlu menjaga kolum masing-masing. Modal?? Sebenarnya, pernah terbaca… ada pihak yang boleh membantu tetapi lupa, siapakah itu… huhuhu…

e) Setiap kita atau kawan-kawan kita, mesti mahu dapatkan kereta bukan? Boleh lantik jawatankuasa dalam hal ini. Jadi, mana-mana ahli/ kawan yang mahu beli kereta, boleh minta jawatankuasa yang dilantik uruskan. Kemudian, dia yang akan bertanggungjawab menjadi orang tengah dengan pihak jualan kenderaan. Biasanya, dapat ‘habuan’ juga… Dahulu, papa Adik ada buat macam itu. Apabila kenderaan berjaya dijual, orang yang memberi cadangan akan dapat dalam RM200 atau RM300 atau RM400 dan lain-lain.

f) Menganjurkan pembelian secara pukal (daripada pembuat atau kilang). Contohnya, Adik kenal pekilang (Vantage) dan kita semua/ atau orang yang duduk dekat dengan kita hendak beli pinggan-mangkuk. Jadi, Adik berurusan dengan pekilang tersebut, lebih kurang… “Kalau saya beli banyak, berapa dapat komisen?” – bulk order. Kemudian, kalau Adik dapat komisen 30%, kita jual pada ahli pada diskaun 10% dan 20% dimasukkan ke dalam akaun Mujaddid (tolak juga kos pengangkutan dan perhubungan.. hehe). Selain itu, boleh juga buat jual/ beli kurma.

g) Program kitar semula… macam mana ya? Contohnya, sewaktu hari keluarga. Ahli-ahli sumbangkan surat khabar lama/ besi buruk dan lain-lain kepada pihak penganjur Mujaddid. Kemudian, barang-barang tersebut bolehlah dijual dan hasilnya, dimasukkan ke dalam akaun Mujaddid.

h) Projek penanaman. Adoi adoi. Hahaha… Namun, untuk jangka panjang, mungkin berbaloi dan mereka yang terlibat adalah mereka yang betul-betul komited.

i) Beli rumah dan sewakan pada orang. Huhuhu… modal?..tidak apa… optimis.

j) Masuk saham. Modal lagi kan??? Tidak apa ya…cadangan sahaja tetapi kalau difikirkan baik, bolehlah. Beli 1-2 lot dahulu(1 lot bersamaan 1,000 unit). Bilamana untung, jual dan pusing modal di sana. Tetapi, pastikan melabur dalam bursa yang sahih kehalalannya.

k) Melabur dalam RadixFC. Modal lebih kurang RM1juta (perlu ada dalam akaun). Modal-modal tersebut boleh diperoleh daripada aktiviti janaan ekonomi sebelum ini. Huhuhu…

l) Buat insuran… buat arrangement dengan mana-mana agen insuran, kalu boleh yang ahli mujaddid, kemudian, kalu mana-mana ahli mujaddid masuk insuran agen tersebut melalui mujaadi, makanya agen tersebut sharelah komisyen yang diperolehi dengan gagasan mujaddid. (P/s: kalau untuk agen MAA takaful muthiah buleh atur hehehehe)

4- Untuk blog Mujaddid…

a) Hehe… sumbangkan artikel. Adoi… dush dush atau pihak yang ada ‘kuasa’ bolehlah minta ahli-jasa baik ahli-ahli untuk menyumbang secara konsisten. Contohnya, ada 10 orang yang boleh memberi komitmen. Jadi, daripada 10 orang tersebut, bahagikan kepada 30 hari (atau kurang daripada itu). Kemudian, hantarkan bahan kepada pihak admin blog Mujaddid. Tajuk artikel boleh jadi bebas atau diberikan oleh pihak syura Mujaddid. Apa pun, boleh bincang lagi.

b) Apapun… kemaskini artikel dalam blog penting untuk menarik minat orang mengunjunginya.

c) Ahli disarankan memberitahu peristiwa utama kepada admin Mujaddid. Contohnya ada majlis ka…

5- Kebajikan untuk ahli :

a) Pertama sekali, pangkalan data Mujaddid amat penting untuk kita tahu tentang ahli-ahli. Kenapa? Kembali, kepada konsep usrah itu sendiri iaitu TAARUF, TAFAHUM dan TAKAFUL (kebajikan). Kenapa perlu taaruf. Sebab, untuk mencapai objektif menjaga kebajikan… kita perlu tahu kepada siapa kita hendak menjaga kebajikan? Kebajikan orang yang sudah berkahwin, tidak sama kebajikannya dengan mereka yang belum berumahtangga; ada anak/ tiada anak… pelajar/ sudah bekerja/ belum bekerja dan lain-lain. Kemudian, sudah tahu perkara tersebut… kita akan dapat memahami kondisi mereka sekaligus menjaga kebjikan mereka.

b) Sewaktu kelahiran, musibah, perkahwinan dan lain-lain. Boleh infaq kepada mereka.

6- Cara menghubungi ahli :

a) Pertama, perkemas dahulu pangkalan data. Dari pangkalan data, kita boleh mengenalpasti kedudukan ahli (bagi yang mengemaskini data). Seterusnya, buat rantaian.

b) Setiap negeri, perlu ada ketua. Sekurang-kurangnya, tahu siapa yang berada di bawahnya. Kekangan utama, komitmen daripada ahli sendiri, mungkin. Kekangan kedua, kos bagi yang menguruskan.

*** Kekangan ***

1- Tenaga penggerak - Terbahagi kepada tiga; 1- Yang komited, 2- Yang sekejap ada dan sekejap tidak ada, 3- Yang tidak ada langsung. Bagi yang sekejap ada dan sekejap tidak ada/ tidak ada langsung… hmmm…mungkin ada kekangan lain pada diri empunya diri yang mungkin hanya mereka yang tahu (masalah masa/ komitmen dengan perkara lain contohnya/ wang dan lain-lain). Insya-Allah, bersangka baik… Adik-beradik mahu tetapi mungkin tidak mampu… huhu..

2- Masa – Ahli Mujaddid terdiri daripada; 1-Sudah bekerja (dan ada komitmen dengan kerja), 2- Sudah berkeluarga, 3- Tinggal jauh daripada orang lain (contohnya di Sabah/ Sarawak…payah juga hendak berjumpa bukan? Kos lagi…)

3- Kewangan – kadang-kadang, kita tidak tahu apa masalah rakan-rakan kita. Contohnya, hendak turut serta gathering, tetapi tidak mampu. Kemudian, berdiam diri. Sebab itu, rukun usrah itu sendiri amat penting untuk kita hadamkan. Bagi yang tidak bekerja, ada masalah lain pula… begitu juga yang masih belajar. Prioriti duit perlu diletakkan kepada keperluan pembelajaran.

Huhu… mahukan cadangan sahaja bukan? Adik sekadar brainstorming…boleh jadi praktikal dan boleh jadi tidak. Yang baik, bolehlah buat perbincangan lanjut dan yang tidak elok/ sesuai…simpanlah dahulu… Mana tahu kan berguna di kemudian hari?
Baiklah ya. Setakat ini dahulu. Afwan salah silap.
Ilal liqa’
Adik (Nurliza)

0 comments: