Search

Makan Malam Amal UKP




Sedikit titipan buat sahabat dari seorang tokoh ulama'


( saya ulas sedikit daripada kata-kata hikmah tuan guru (bahasa kelantan campur bahasa malaysia) :


1) Dunia ni umpama restoran ,kita tumpang makan,minum. ..akhirnya ada bayaran yang perlu kita langsaikan.

2) Ikhlas itu rahsia Allah...hanya milik Allah untuk menilai.

3) Allah taala sebagai tukang dalam dunia ini. Tukang yang wujud sebelum hasil tukangannya wujud. Allah membuat segala miliknya sebelum terjadi sesuatu kejadian itu. Segalanya sudah diaturkan buat hasil tukanganNYa itu.

4)Manusia sekarang mudah membuat hukum, pandangan tanpa nilai ilmu. Sepatutnya setiap dari kita bersedia dengan ilmu supaya hujah dapat menyelesaikan masalah.Bukan hujah menambah masalah .menyesatkan orang lain.

5)Sebenarnya, hakikatnya, hanya ALlah yang menyelesaikan segala masalah. Masalah dunia, masalah akhirat.Sebab itulah kita dikehendaki melaksanakan amar maarfu nahi mungkar agar menjadi muslim terbaik.

6) ISA perkara mungkar! wajib dilarang ! Tolong bersuara !


-saranan tuan guru : Tulislah artikel, lukislah kartun,demo kalau perlu..TULIS! ...CAKAP! .... (saya terasa nih...)


7) Kaitan ayat "wamahyaya wamamati"... wamahyaya bukan sekadar hidupku untuk Allah tetapi ayat tersebut diganti dengan..aktivitiku. .AKTIVITI termasuk dalam tujuan hidup kerana Allah.


8) Jangan jadi macam watak dalam cerita wayangkulit. ..Ada Dato',ada menteri,jadi ketua itu,ini tapi sampai habis cerita (tghmalam) ,semua watak tersebut berhenti tugasnya..simpan. .tiada usaha lain nak jadi hamba Allah.

9) Sebab itu dalam dunia ini perlu ada bekal. Rujuklah kitab Ihya U'lumuddin Jilid satu, bab awal disebutkan Allah berkenaan tanggungjawab, amanah. Segala orang jahat, orang besar akan dihina. Apabila tiba hari kebangkitan mereka akan dipijak-pijak oleh orang ramai. Mereka yang pernah terpilih menjadi pemimpin, memegang amanah orang ramai tetapi tidak melaksanakan amanah tersebut akan dipijak-pijak.

10) Menjadi pemimpin sama sahaja. Asal mereka adalah dari orang biasa. Hamba yang perlu ada sifat untuk jadi rapat dengan Allah.Bila pemimpin yang tidak rapat dengat Allah, pimpinan mereka jauh tersasar dari cara Allah tunjuk dalam Al-Quran.


# Tuan Guru : "pengalaman ambo sendiri, bila anak ambo kena ISA 5-6 tahun...ambo pikir agaknya pemerintah ni nak ambo gi menyembah bagi lepas anak ambo..melutut. .tapi ambo tak gitu..biar ada dalam hati kita jiwa besar yang memikirkan.. kat dunia ni mu buat anak aku, kat akhirat nanti , mu kena pijak-pijak dengan orang ramai..jadi jiwa kita akan kuat...RASA KUAT DENGAN ADANYA ALLAH..."


Tuan guru sentuh hal yang berkait rapat dengan isteri dan anak tahanan ISA.



Kesimpulannya : Tuan guru melahirkan rasa syukur pada Allah atas segala usaha kebaikan yang dapat memberi apa sahaja bantuan, dana untuk kebajikan, pendidikan dan kesihatan.



Bingkisan saya mengenai Tuan Guru bila kaki beliau melangkah masuk ke dalam dewan Musytari, Residence Hotel, Kajang Selangor pada 8.26pm, 29 November 2008 :



"Tuan guru melangkah cermat,sambil tersenyum.Semua hadirin bangkit mengalunkan selawat buat junjungan Rasulallah SAW, . Langkahnya tidak laju,badannya sedikit bongkok dan kejap-kejap keplanya ditundukkan. ..gaya yang berhemah..terasa sebak dihati bilamana memikirkan baru berapa ketika, kita baca dalam berita seorang yang mulia itu pernah kelmarin terlantar sakit,rebah seketika,kejap anggotanya.. namun kuatnya hati,teguhnya jiwa untuk ulama' itu berjumpa semua..entah sesiapa kita ini,tapi ulama' itu bukan kisah apa.Baginya, selagi dikurniakan kudrat, selagi nafas belum terhenti,perjalanan nya harus diteruskan.. ."



"Kita akan membuat pengorbanan jika pengorbanan itu perlu untuk membahagiakan orang lain..tak salah dan tidak rugi kerana Allah pasti ganti jauh lebih baik buat kita semua...InsyaALlah" (kata Tok Guru...Jiwa jadi besar,kuat kerana yakin adanya Allah")



"Kita akan selalu diingati selagi mana kita selalu mengingati orang lain" Terima kasih sahabat yang selalu disisi memberi kekuatan..."


tulisan: nurbaya_salima... dynamician


sila klik di sini untuk gambar

0 comments: